woensdag, 3 juni 2020
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Training, advies en creatie

training advies creatie Ik kom met soms verrassende inzichten van een buitenstaander...

  • Ingewikkelde zaken eenvoudig en strategisch toegankelijk maken en anderen hierin coachen
  • Leiden van brainstorms, naamsessies en besluitvorming rond taxonomie
  • Individuele schrijftraining en coaching van beleidsmedewerkers, onderzoekers en inhoudelijk deskundigen
  • Internet en social media: van sitemap tot vindbaarheid op het web
  • Communitymanagement en netwerkstrategie

Kijk hieronder voor een greep uit de projecten waarbij ik als adviseur of trainer betrokken was: enkele voorbeelden van training, advies en creatie.

SRO

De tweede instructievideo over het schrijfproces (waarbij de techniek nog steeds een uitdaging blijft). Dit keer over de inhoudsopgave, het bouwplan van een tekst.

Hoe kom je van een onderzoeksgerichte indeling tot een lezergerichte indeling? Hoe kom je daarbij tegemoet aan de beslissers die snel toegang tot het probleem en de oplossing willen krijgen, en aan de deskundigen die daarnaast dieper op de zaken in willen kunnen gaan?

Read More

manifest orig 260

Hoe je van een technische opsomming naar een aantrekkelijke paragraaf kunt komen.

Een korte instructievideo met achtergronden van redactionele ingrepen.

Dit is de eerste in de reeks, een poging en een try-out: ik blijf zoeken naar mogelijke verbeteringen... vooreerst in de omgang met de Screencastify-app ;-)

Read More

catherine willemse pofp
(Illustratie: Catherine)

Sidewalk Labs is een bedrijf van Alphabet - het moederbedrijf van Google - dat stedelijke innovaties bedenkt, ontwerpt, test en bouwt. Zij willen "vooruitstrevend stadsontwerp en geavanceerde technologie combineren om het stadsleven radicaal te verbeteren". Een aanpak die steeds meer onder vuur komt te liggen vanwege de privacyrisico's en de commerciële belangen.

Read More

TRAINING

"Goed, we hebben gedaan wat jij adviseerde. We hebben een Facebook-pagina, een LinkedIn-account en een YouTube-kanaal opgezet voor ons bedrijf. Maar hoe komen we nu aan nieuwe volgers? En wat voor berichten moeten we nu gaan plaatsen, en wanneer en hoeveel?"

Een kleine opfrisser, voor wie de schoen past...

Read More

SonicCDRemoveAds

Aan de uitdrukkingen zonder tegenstelling, zoals zinloos geweld, onbeholpen gedrag en onbegonnen werk, kunnen we gerust de term 'ongewenste reclame' toevoegen. Alle nee-nee-stickers, adblockers en spamfilters ten spijt blijven we offline, maar vooral online het doelwit van reclame.

De resultaten van de zoekmachines, de tijdlijnen van de sociale media en de intro's en intermezzo's van gratis (freemium) apps en van video's staan er vol mee: hinderlijke onderbrekingen van de gewenste informatie, schijnbaar gericht op een publiek dat geen onderscheidingsvermogen heeft.

Read More

SRO

Zakelijke tekst in de praktijk

Hoe schrijf ik een goed gestructureerde, aantrekkelijke, bondige en eenvoudige, exacte en concrete, correcte zakelijke tekst?

Kortgeleden was er weer een golf van aandacht voor de onbegrijpelijk taal van overheden.

Terecht. Het kan niet vaak genoeg gezegd worden. Overheidstaal is vaak onbegrijpelijk. Dat kost geld en goodwill. En daar moet (en kan) iets aan gebeuren. "Schrijfles" dus. Elke keer weer.

Read More

Dark Posts 1280x600
Illustratie: Falcon.io

Niet-gepubliceerde advertenties die toch in jouw tijdlijn verschijnen en dan spoorloos verdwijnen. Zogenaamde 'dark posts'. Hoe is dat mogelijk? Wat is de bedoeling ervan? Wat voor indruk maken ze? En, wil je er zelf wel gebruik van maken om zaken aan te prijzen?

Maar eerst: wat zijn dark posts?

Read More

haaien
(Afbeelding: shutterstock.com)

Veel mensen staan argwanend tegenover de sociale media. En terecht. Via de sociale media gebeuren veel dingen die niet door de beugel kunnen. Hufterig gedrag maar ook schending van de privacy zijn voorbeelden. Maar moeten we de sociale media daarom mijden? Het onderzoek van Merijn Oudenampsen helpt bij het vinden van een antwoord.

Oudenampsen zet in zijn boek De Conservatieve Revolte (2018) onder meer de theorieën van Marshall McLuhan en Raymond Williams naast elkaar - ten faveure van de laatste. McLuhan kennen wij van het adagium ‘the medium is the message’: de eigenschappen van radio, tv - en nu ook de sociale media - zouden de inhoud van de communicatie daarop automatisch bepalen. Williams relativeert die stellingname.

Read More