Sociale media - Overzicht
De artikelen en blog-posts over sociale media
In de NRC van dinsdag 26 januari lezen we dat de Duitse krant Bild twee belangrijke besluiten heeft genomen: ze gaan commercieel online en ze gaan op de bres voor de vluchtelingen. Twee opmerkelijke stappen voor deze sensatiekrant.
Robert K. Greenleaf introduceerde het idee van dienend leiderschap, een concept dat bij de toepassing van content marketing een belangrijke rol speelt. Want, mensen delen jouw boodschap niet graag als de afzender er te nadrukkelijk in aanwezig is. Zonder dienend leiderschap geen verborgen eigenaarschap en geen succesvolle deelname aan de conversatie.
Maar hoe zit dat nu precies met dienend leiderschap en de communicatie?
Twee gezichten van online leiderschap
Download of lees dit essay hier. Of lees het samenvattende artikel over dit essay in Tekstblad hier.
A short introduction to social media - in English this time, in order to address my international guests.
Please enjoy the ride. Twelve steps towards the new communication
Een studie van het Canadese Policy Research Initiative (“Social capital: A tool for public policy”) stelt al in 2005 vast dat initiatieven en programma’s van overheden effectiever kunnen zijn als ze systematisch rekening houden met de rol van het sociale kapitaal.
Hoe zit dat precies?
Meer en meer bedrijven zetten sociale media in voor het werven van personeel. Zeker in sectoren waar het personeel schaars is, zoals de techniek. Want, wie een baan zoekt, kijkt niet alleen meer op banensites en bedrijvensites, maar vooral ook op LinkedIn en Facebook.
Hoe kun je als bedrijf aansluiten bij die gewijzigde belangstelling als je op zoek bent naar geschikt personeel?
Stel dat jouw bedrijf fuseert, of dat je een ander accent wilt leggen in je communicatie. Dan kan het nodig zijn om je naam aan te passen. Wat nu als je die nieuwe naam wilt gaan gebruiken voor jouw twitter-account zonder daarbij volgers te verliezen? En zonder je tweets en de accounts die jij volgt kwijt te raken? En hoe doe je dat voor Facebook en Linkedin?
Laten we beginnen met het gemakkelijkste.
LinkedIn is een prachtig platform om beroepsmatige relaties te onderhouden. Het is minder geschikt om elkaar op de hoogte te houden van nieuws, nieuwe inzichten en handigheidjes. Daarvoor is een e-mailnieuwsbrief meer geschikt. Bijvoorbeeld om je LinkedIn-relaties vier keer per jaar bij te praten.
En, als de ontvanger geen belangstelling heeft, kan deze zich gemakkelijk uitschrijven. Alle begrip en 'geen harde gevoelens', zoals de Engelsen dat zeggen. Even goede vrienden!