Sociale media - Overzicht
De artikelen en blog-posts over sociale media


Marketing moet via de social media. Joseph Jaffe, een voorloper op dit gebied, beschrijft in zijn boek Join the Conversation hoe de traditionele marketing anders moet. De traditionele vier P's maken plaats voor de zes C's: Consument, Content, Context, Customisation, Community, Commercie en Conversatie. Jaffe geeft vijf manieren om nieuwe marketing te bedrijven, met de social media als belangrijke instrumenten en de conversatie als centraal begrip: Luisteren, Antwoorden, Meedoen, Katalyseren en Opstarten.
Deze nieuwe marketing volgt precies de systematiek en de kracht van de social media. De social media dreigen daarmee in handen te vallen van marketeers. Wat zijn de gevolgen?
‘Hoe kom en blijf ik in contact met mijn doelgroep?’ Bedrijven en organisaties richten zich steeds meer op ‘open’ communicatie met de doelgroep. Met bijvoorbeeld online communities willen zij in contact komen met klanten en stakeholders. Omdat het gaat om nieuwe ontwikkelingen, zijn er vragen te over. Wat is er allemaal mogelijk? Hoe bied je passende informatie in de juiste hoeveelheid aan? Hoe betrek je de doelgroep bij jouw zaak?
Op een aantal van deze vragen geeft Scoren door online sharing het antwoord.

Facebook moet echt iets doen aan het 'like-icoontje'. Het uitgangspunt dat je iets kunt ondersteunen of propageren via een muisklik is natuurlijk goed. Het fundament van de social media.
Maar het leven doet zich natuurlijk veel genuanceerder voor dan je met de keuze tussen 'leuk' en 'niet leuk' kunt uitdrukken. Sommige dingen zijn gewoon niet leuk en toch het verspreiden waard.
Robert Metcalfe is de oprichter van 3COM en uitvinder van het ethernet protocol. De zogenaamde wet van Metcalfe zegt dat de waarde van een netwerk gelijk is aan het kwadraat van het aantal deelnemers (n). Exponentieel dus: n2.
Als het netwerk waar je deel van uitmaakt groeit, groeit niet alleen de waarde van dat netwerk, maar ook de waarde van jouw eigen knoop in dat netwerk. Als je goed verbonden bent, tenminste.

Paper.li is een toepassing waarmee je een digitale krant kunt maken op basis van je Twitter- of je Facebook-account. Meld je aan en vul je accountnaam in, Paper.li doet de rest.
Je krijgt een digitale krant waarin de meest gedeelde tweets of posts van jou en jouw volgers verwerkt worden. Met name de links daarin, naar websites, artikelen en foto’s, zorgen voor rijke content.

Als je snel wilt beginnen, onderneem dan nu vast quick and dirty de volgende acties (maar blijf onderweg goed nadenken en structureren):
- Maak een Flickr-groep met het thema dat je onder de aandacht wilt brengen, deel daarop foto's over het thema. Nodig mensen in je netwerk uit deel te nemen aan deze groep en om hun foto's met die groep te delen. Tag de foto's zo mogelijk.
- Doe hetzelfde voor Youtube en Vimeo (maar dan met video's natuurlijk).

De Franse onderwijzer Célestin Freinet (1896-1966) introduceerde de drukpers als centraal middel in de pedagogiek en de didactiek. Het communicatiemiddel bij uitstek waarmee de leerlingen met anderen contact legden, vastlegden en uitlegden wat ze leerden. Ongemotiveerde kinderen werden leergierig en actief. Hun cognitieve, affectieve en emotionele ontwikkeling kreeg een kader waarbinnen het aanbod van school een logische plek kreeg. De drukpers werd de motor voor betekenisvol onderwijs.