woensdag, 24 april 2024
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Sociale media - Overzicht

De artikelen en blog-posts over sociale media

draagvlak creeren
Social media: alleen regels voor ontwetenden

Regels zijn voor kinderen, die nog niet alles weten en de gevaren nog niet kennen. Regels voor het gebruik van social media uitgevaardigd voor medewerkers, zijn een teken van onvoldoende kennis van die middelen. Bij de gebruikers en bij directies.

Read More

8 redenen mensen soms betalen voor content

Kevin Kelly van Wired magazine schreef een artikel over de samenhang van gratis content op het web met content waarvoor mensen willen betalen. Via de social media geven we veel weg. En dat is goed. Content is voor iedereen bereikbaar, gratis. Wie iets op deze manier deelt, doet dat om vertrouwen te creëren, aandacht te krijgen voor een onderwerp of een website, jezelf of jouw bedrijf te profileren…

Maar wat blijft er dan nog over om zaken mee te doen? Kevin Kelly noemt 8 redenen waarom mensen graag iets betalen.

Read More

Social media voor echte publieksparticipatie

Overheden zijn van oudsher gewend om te zenden: het publiek vertellen hoe de vork in de steel steekt. Maar toen het publiek ging antwoorden was dat even wennen. Hoe om te gaan met die onverwachte participatie van het publiek? Overheden konden er niet meer omheen en ze gingen - zij het onwennig - het gesprek aan. De interactieve beleidsvorming was geboren.

Toen gebeurde er iets waarop niet alle overheden tot dan toe een antwoord hadden: de conversatie speelde zich bijna volledig buiten hun bereik af, en had veelal grote impact. Wat nu te doen, nu zij niet meer het centrum van het beleidsuniversum zijn?

Read More

Social media voor functionaris en persoon

'Fonctionnaire' is Frans voor ambtenaar, preciezer: 'fonctionnaire publique' . Het woord wordt in het Frans vaak neerbuigend gebruikt; heeft 'ambtenaar' in Nederland niet dezelfde kleur? Met name als de grenzen van de bureaucratie in beeld komen…Toch is het een heel goede aanduiding: 'publieke functionaris'.

Overheidsambtenaren worstelen met hun publieke rol, met name waar het de social media betreft. Mogen wij als ambtenaar nu wel twitteren en onze mening via Facebook delen? Spelregels en gedragscodes moeten houvast bieden. Terwijl er voor allen een verlossend sleutelwoord is: 'common sense'.

Read More

Laat klanten en medewerkers over jouw organisatie praten

Steven van Belleghem, de auteur van De Conversation Manager, is op zoek naar tips om klanten en opdrachtgevers - en ook de medewerkers - te laten converseren over jouw dienstverlening. Immers, wat anderen over jouw dienstverlening zeggen, weegt zwaarder dan wat je er zelf over zegt. En als dat online gebeurt, verbetert dat je online reputatie en je vindbaarheid op internet alleen maar.

Read More

Blog met goede url's en je komt hoog in Google

Stel je hebt een website en je bent niet tevreden over de vindbaarheid ervan op het internet. Jouw site verschijnt niet of nauwelijks in de zoekresultaten van Google. De content is o.k., maar mensen vinden die content maar moeilijk.

Wat moet je doen om dat te verbeteren? Goed vindbare content plaatsen, is het antwoord. Maar aan welke voorwaarden voldoet goed vindbare content?

Read More

Wat hebben sociale netwerken met epidemieën?

De waarde van een netwerk gelijk is aan het kwadraat van het aantal knopen (n). Preciezer: het aantal verbindingen in een netwerk, dat is n(n - 1), ofwel n2 - n. Metcalfe leidt dit oorspronkelijk af uit een netwerk van apparaten die alle met elkaar verbonden zijn.

Voor een sociaal netwerk geldt een waarde die in de praktijk lager is. Immers, niet alle knopen zijn met elkaar verbonden. De waarde van Metcalfe is de potentiële waarde en niet de werkelijke waarde. Die kan niettemin flink oplopen, maar die is in de praktijk niet exponentieel.

Een betere inschatting van de waarde van een sociaal netwerk kun je dus maken door het aantal verbindingen te tellen en daar de kosten af te trekken van alle knopen bij elkaar. Dus, het aantal links minus het aantal deelnemers. Maar het gaat nog verder...

Read More

Social media: na de utopieën, nu realisme

Evgeny Morozov, schrijver van The Net Delusion, zet ons weer met beide benen op de grond als het om de reikwijdte en de kracht van social media gaat. Na de visionaire utopieën en de rampenscenario's die horen bij elke nieuwe vinding is het nu tijd voor realisme.

Read More