woensdag, 3 juni 2020
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Schrijven, redigeren en ordenen

informatie ordenen en toegankelijk maken

Ik orden informatie en maak deze toegankelijk, op papier en online, en ik kan deskundigen overtuigen dingen eenvoudig(er) op te schrijven...

  • Ingewikkelde zaken eenvoudig opschrijven
  • Een nieuwe naam of slogan zoeken
  • Beleid formuleren
  • Journalistieke reportages, bijvoorbeeld een verslag van een event

Kijk hieronder voor een greep uit de projecten waarbij ik als schrijver, redacteur en adviseur betrokken was.

poëzie in tijden van corona

 

Voornamelijk thuis, minder instroom van werk, meer tijd, meer beschouwelijkheid en inzicht. 

Dat kan ook tot goede dingen leiden. Afgelopen drie dagen vertaalde ik elke dag een toepasselijk gedicht.

Neem  de tijd - nu die er is - en vaar even mee...

Read More

schrijven b

Eind 2018 mocht ik het Actieplan Duurzaamheid 2019-2023 van de gemeente Berg en Dal schrijven in nauwe - en zeer prettige - samenwerking met de beleidsambtenaar Duurzaamheid. Zijn inbreng: de inhoud. Mijn inbreng: een toegankelijke indeling inclusief samenvatting(en) en leeswijzer(s) en de toegankelijke formulering van die inhoud.

Het Actieplan Duurzaamheid is inmiddels ter inzage gelegd samen met de bijbehorende visie Duurzame Energieopwekking, aanleiding voor enkele aanpassingen. De volgende zet is nu aan de gemeenteraad.

Read More

avatar nn

Aangestoken door schoolvriend Zijlstra, die via Facebook om niet literaire fragmenten van Salinger- en Twain-achtige kwaliteit verspreidt, deel ik hier - eveneens om niet - een novelle, een boerenschets en een essay, alle van Wils Melkerij. (Wie zou dat nu weer zijn?)

Als pdf, om te downloaden (down te loaden?), voor deze bijzondere Paasdagen, van angst en vrije tijd. Voor afleiding, vermaak en troost. Voor bevrijding. Hoop ik.

Read More

SRO

Zakelijke tekst in de praktijk

Hoe schrijf ik een goed gestructureerde, aantrekkelijke, bondige en eenvoudige, exacte en concrete, correcte zakelijke tekst?

Kortgeleden was er weer een golf van aandacht voor de onbegrijpelijk taal van overheden.

Terecht. Het kan niet vaak genoeg gezegd worden. Overheidstaal is vaak onbegrijpelijk. Dat kost geld en goodwill. En daar moet (en kan) iets aan gebeuren. "Schrijfles" dus. Elke keer weer.

Read More

SRO

De tweede instructievideo over het schrijfproces (waarbij de techniek nog steeds een uitdaging blijft). Dit keer over de inhoudsopgave, het bouwplan van een tekst.

Hoe kom je van een onderzoeksgerichte indeling tot een lezergerichte indeling? Hoe kom je daarbij tegemoet aan de beslissers die snel toegang tot het probleem en de oplossing willen krijgen, en aan de deskundigen die daarnaast dieper op de zaken in willen kunnen gaan?

Read More

wc eend 2

Online reclame werkt niet, tv-reclame blijkt nu ook niet te werken. En beide kosten alleen maar geld. Dat geven twee onderzoeken aan die de Correspondent in twee artikelen bespreekt. Fijn dat zaken nu eindelijk eens diepgaand onderzocht zijn. Het eerste onderzoek besprak ik op 29 januari van dit jaar (Online ads: niet doen). 

Tijd voor een overdenking van het tweede onderzoek dat de Correspondent bespreekt in een uitgebreid artikel van Jesse Frederik: Reclame op tv. Kost een berg, doet een beetje.

Read More

manifest orig 260

Hoe je van een technische opsomming naar een aantrekkelijke paragraaf kunt komen.

Een korte instructievideo met achtergronden van redactionele ingrepen.

Dit is de eerste in de reeks, een poging en een try-out: ik blijf zoeken naar mogelijke verbeteringen... vooreerst in de omgang met de Screencastify-app ;-)

Read More

middelen 680

Opdrachtgevers klagen soms over de rapporten die ze voorgeschoteld krijgen. Dat ze de onderzoekssituatie niet goed in beeld krijgen. Dat er te veel nadruk op het proces van het onderzoek ligt en te weinig nadruk op de heldere presentatie van de gevraagde resultaten.

Van omgevallen boekenkast naar helder betoog

Hoe kun je op planmatige wijze een doelmatig rapport schrijven? Hiervoor komen onder andere de volgende vragen aan de orde: Wat wil de opdrachtgever precies en hoe bedien ik hem of haar optimaal in mijn rapportage? Welke wijze van rapporteren past het beste bij de opdrachtgever? Hoe voorkom ik dat de opdrachtgever de vraag niet (goed) beantwoord krijgt?

Read More