vrijdag, 29 maart 2024
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Samenwerken en activeren

samenwerken activeren tIk krijg de handen op elkaar voor samenwerking, en leer mensen sociaal kapitaal te benutten...

  • Strategisch communiceren voor ondernemingsraden en andere overlegorganen
  • Recruitment, reputatiemanagement en activering 
  • Contentmarketing door mensen 'in de lijn'
  • Communitymanagement en netwerkstrategie

Kijk hieronder voor een greep uit de projecten waarbij ik als adviseur of trainer betrokken was.

Artikel Rijk Willemse Social media Page 1

Wie kiest voor de inzet van sociale media kan rekenen op vele voordelen: de kans op breder draagvlak voor maatregelen, verbinding met inwoners en stakeholders, verrijking van beleid vanwege bijdragen ‘uit het veld’. Alleen maar door luisteren, delen en activeren.
Toch zijn er ook nadelen...

Lees erover in het artikel dat ik schreef voor de special Connectiviteit die de vereniging Stadswerk op 27 november 2019 uitbracht.

Read More

verhalen 680 

"Dit is Jan." Ik kan het bijna niet meer aanhoren. Die commercials die beginnen met “Dit is Jan. Hij gebruikt sinds kort...” Op een toon en met een voordracht van iemand die kleuters toespreekt.

Toch zijn deze boodschappen niet voor niets zo samengesteld. Als verhaaltjes. Want onderzoek heeft aangetoond (bijvoorbeeld Paul J. Zak, 2012, The Moral Molecule) dat verhalen er echt voor zorgen dat mensen anders gaan denken en doen. Dat verkoopt...

Read More

Dark Posts 1280x600
Illustratie: Falcon.io

Niet-gepubliceerde advertenties die toch in jouw tijdlijn verschijnen en dan spoorloos verdwijnen. Zogenaamde 'dark posts'. Hoe is dat mogelijk? Wat is de bedoeling ervan? Wat voor indruk maken ze? En, wil je er zelf wel gebruik van maken om zaken aan te prijzen?

Maar eerst: wat zijn dark posts?

Read More

onzichtbarehand catherine

(Illustratie Catherine)

In ‘De Onzichtbare Hand, Hoe markteconomieën opkomen en neergaan’ beschrijft Bas van Bavel zijn onderzoek naar markteconomieën vanaf de vroege middeleeuwen tot vandaag. Hij stelt bij alle markten een cyclus vast die altijd begint met toenemende vrijheid en economische groei, en die altijd eindigt met verstoord marktevenwicht ten gunste van marktelites en met economische achteruitgang.

Met onze huidige economie zitten we op het omslagpunt van positief naar negatief: burgers zijn afhankelijk van de groeiende financiële markten en marktelites, die macht kopen met politieke investeringen, wat leidt tot een stagnerende levensstandaard.

Read More

Thuiswerken 2 260

In zijn boek Team Human (2019) pleit Douglas Rushkoff voor technologie in dienst van menselijke waarden. De technologie en de serviceproviders moeten ons helpen samenwerken, verbinden en versterken, in plaats van ons te isoleren, verdelen en onderdrukken vanwege hun commerciële en andere doeleinden.

Een blik terug en een blik vooruit, ter gelegenheid van het feit dat dertig jaar geleden de eerste publieke internetprovider in Nederland zijn services binnen een besloten gemeenschap aanbood.

Read More

bibblog

Illustratie: Catherine

In de New York Times van 8 september schrijft Eric Klinenberg over de kansen van de publieke bibliotheek als instelling die de zogenaamde Civil Society kan herstellen. De setting is Amerika, maar we kunnen er in Nederland veel van leren.

En sommige Nederlandse bibliotheken hoeven niet meer naar Amerika te kijken...

Read More

linkedintips boekje 260

LinkedIn vernieuwt zijn uiterlijk en opzet van tijd tot tijd. Daarom moeten ook de handreikingen aangepast worden.

Hier een aanvulling en update bij het boekje “LinkedIn Checklist en Aanpak - Een hands-on-gidsje voor wie het beste uit LinkedIn wil halen”.

Het hoe en waarom van LinkedIn in dit boekje blijft staan; deze presentatie vult het boekje aan met een nieuw ‘waar’.

Read More

digitaalhuiswageningen

Het is de Week van de alfabetisering en ik ben er trots op dat ik een adviserende en verbindende rol heb mogen vervullen bij de vernieuwing van het Digitaalhuis Wageningen, een samenwerkingsverband onder coördinatie van de bibliotheek van Wageningen.

Het resultaat: een vernieuwde website, een verzameling animaties en flyers met herkenbare situaties, nauwkeurig afgestemd op de doelgroep dankzij de inbreng van een panel van ervaringsdeskundigen.

Read More