Communicatie - Overzicht
De artikelen en blog-posts over communicatie
Velen worstelen ermee. Ik schreef er een handboek over. Voor mensen die voor hun werk moeten schrijven en daar geen specifieke opleiding voor kregen.
Verbeter uw schrijfvaardigheid: klik op 'Lees meer' en download het handboek gratis. Veel schrijfplezier!
Bloggen zorgt voor meer verkeer en meer omzet, dat lijkt wel vast te staan. Voor zakelijke blogs met een persoonlijke invalshoek lijkt dat nog meer op te gaan. Daarom overwegen sommige directeuren van grotere ondernemingen zelf te gaan bloggen, met hulp van medewerkers die meeschrijven.
Wat zijn de voor- en nadelen van bloggen onder je eigen naam, terwijl je ook anderen laat meeschrijven onder jouw naam? Jouw doel kan bijvoorbeeld zijn: herkenbaarheid, concentratie van de aandacht en gemak bij het contact dat er wellicht op volgt. Een afweging.
Deze brief verstuurde ik om de heer [....] op de hoogte te brengen van een mogelijk lek in Bol.com
Geachte heer [...],
Op donderdagavond 21 april heb ik een boek op uw rekening gekocht bij Bol.com. Het betreft het boek ‘Society 3.0’ (à 15 euro). Schrik niet, ik betaal u het bedrag graag (inclusief de verzendkosten) terug.
Ik wil u graag uitleggen hoe het zo gekomen is. Ik denk bijna zeker te weten dat er een lek zit in de beveiliging van de site van Bol.com. Immers, ik was via een onverklaarbare weg ingelogd onder uw naam en kon gebruikmaken van uw rekening om aankopen te doen. Een ernstige zaak!
Elke dag een blog schrijven, dat is niet voor velen weggelegd. Tijd en inspiratie ontbreken. Maar ook een technische handgreep ontbreekt vaak: hoe pak je een blog aan?
Ik adviseer het OBAMA-model. Dat biedt houvast en zorgt ervoor dat zelfs de eenvoudigste aanleiding kan inspireren tot een moeiteloos en snel schrijfproces.
Als bloggen voor de zaak nu zo belangrijk is voor jouw deelname aan de conversatie en voor de presentie op het web, hoe pak je dat dan aan? Hoe moet je beginnen? Voor wie ga je het doen? Wat ga je vertellen? En, hoe schrijf je het op?
Daarvoor zijn we sinds kort gestart met een crash-course 'Bloggen voor de zaak'.
Bij co-creatie werken partners samen en hebben alle deelnemers invloed op het proces en het resultaat van dit proces, zoals een plan, advies of product.
Co-creatie is er in verschillende soorten en maten – afhankelijk van de mate van openheid in het team en van het eigenaarschap; het succes van de co-creatie hangt af van een aantal regels die zorgen voor vitaliteit en welslagen. Martijn Pater (2009) onderscheidt vier soorten co-creatie:
Wie veel blogt, heeft veel blogs.
Hoe moet je die hoeveelheid materiaal onderhouden, toegankelijk maken en houden? Voor jezelf en voor de bezoekers van jouw blog?
Steven Levitt en Stephen Dubner beschrijven in hun Freakonomics vijf 'geheime' signaaltermen in de advertenties waarmee Amerikaanse makelaars elkaar inseinen over de marges die ze onderling willen hanteren bij koop en verkoop van woningen. Een geheimtaal, dus, om de onderhandelingstijd te verkorten. Want, zo stellen de schrijvers, kortere doorlooptijd levert makelaars veel meer op dan een percentage van een voor de (ver)koper voordeliger prijs.
Zo vinden zij een aanduiding als 'state-of-the-art' voor een topper, en 'spacious' voor een woning in het lage segment.
Zou dat in Nederland ook zo zijn?