zaterdag, 20 april 2024
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Communicatie - Overzicht

De artikelen en blog-posts over communicatie

Social media na de hype

Toen de computer zijn intrede deed in de taalwetenschap ontstond de term ‘computerlinguïstiek’. Een hele verrijking, die computer. Want voor het eerst konden we taalkundige modellen echt goed testen. (Ik mocht daar in de beginfase een jaar of tien aan meewerken als ‘computerlinguïst’.) Maar de term zelf zorgde altijd voor verwarring, vooral bij de buitenwereld, omdat de aandacht te veel lag op het instrument en minder op de inhoud.

Net zoals bij de aanduiding ‘social media’ vandaag.

Read More

computerpublieksm

Sociale media en hoger onderwijs staan stevig in de belangstelling. Sommigen beantwoorden de vraag wat er in de sociale media óver het hoger onderwijs wordt gezegd, en hoe veel en hoe vaak onderwijsinstellingen het onderwerp van social-media-gesprekken zijn.

Minder lezen we over hoe de sociale media ín het hoger onderwijs toegepast (kunnen) worden.

Read More

Social media spreken voor zichzelf

Het is heel goed mogelijk om de social media te gebruiken om alleen maar te zenden, dus, om de nieuwe media op de oude manier in te zetten. Het gebeurt nog steeds heel vaak.

Denk maar eens aan die makelaar die (semi-automatisch) elk uur zijn 'gunstig gelegen' aanbod het social-media-universum instuurt met hulp van Facebook en Twitter. Boeiend, nietwaar?

Read More

Society 3.0 – Analyse door een mopperkont

Ronald van den Hoff, horecaondernemer en initiatiefnemer van het prachtige Seats2meet en van de community Mindz.com, schreef ‘Society 3.0, Een boek voor wereldmensen’. Vierhonderdvijftig pagina’s ingedeeld in drie delen. Op de achterflap staat een megalomane, fictieve quote in de China Digital Daily van 11 april 2021 (geen typefout): dat Van den Hoff in 2011 een beweging in gang bracht die nu nog merkbaar is in China…

Een must-read? Ja, gedeeltelijk. Ik zal het uitleggen. Mag ik ook even mopperen...

Read More

Social media succesvol intern gebruiken

Een goed deel van de medewerkers is actief op de social media. Zij hebben het met elkaar en de buitenwereld ook over hun werk en de organisatie waar ze werken. Als zij daarbij doordrongen zijn van de cultuur, de waarden en de doelstellingen van hun organisatie zal hun activiteit op de social media bijdragen aan de interne en externe profilering van hun organisatie.

Voorwaarde is echter dat zij een grondige kennis hebben van de werking en de reikwijdte van de social media. Dat zij bijvoorbeeld weten dat er een cruciaal verschil is tussen ‘twitteren met’ en ‘twitteren over’ of ‘twitteren voor’. Dat is het verschil tussen ‘chatten’ via twitter (waarbij velen vergeten dat de gehele wereld - en Google - mee kan genieten) en ‘delen’.

Read More

strategisch

Een Ondernemingsraad (OR) vertegenwoordigt de medewerkers van een organisatie. Zij geeft de bestuurder gevraagd en ongevraagd advies over het voorgenomen beleid en over de strategie, de tactiek en de maatregelen die op de rol staan. Vaak gebruikt zij hiervoor de weg van brieven en memo's, wat een zekere behendigheid vraagt in de schriftelijke communicatie.

Enkele trends en tips voor de OR.

Read More

Social-mediawijsheid of kopen, kopen, kopen door social media?

Als aanvulling op mediawijsheid is social-mediawijsheid nodig. Zeker nu de marketeers het domein van de social media zo nadrukkelijk betreden. Hoe herken je de mechanismen van de vrije, belangeloze conversatie met social media? En hoe herken de sirenen van de social-mediamarketing?

Lees hier welke regels de social-mediamarketeers toepassen. Kijk mee in hun keuken en doe social-mediawijsheid op. Mike Schulz van de RAIN Group Sales Training Company zet enkele belangrijke regels voor ons op een rijtje. Komen ze. (In gepaste eigen woorden en met commentaar.)

Read More

Tekstadvies

Gemeente Nijmegen

De gemeente Nijmegen is bezig met een aantal ingrijpende projecten: een tweede stadsbrug over de Waal, grootscheepse renovatieplannen voor enkele buurten die aan de rivier grenzen (Waalfront) en een nieuwe verkeersstructuur voor het gebied ten noorden van de Waal. Plannen waarover ook de bewoners zich kunnen uitspreken. Deze inspraakrondes zijn nu afgerond en alle reacties zijn verzameld. De gestroomlijnde inspraaknota’s kwamen tot stand in nauwe samenwerking met de inhoudelijk specialisten van de gemeente.