maandag, 28 november 2022
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Communicatie - Overzicht

De artikelen en blog-posts over communicatie

quad fm3 - stereo fm tuner

De afgelopen maand heb ik maar weinig kunnen bloggen over mijn activiteiten. Soms komen die activiteiten zo dicht bij elkaar in de agenda te staan dat verslag erover op zijn zachtst gezegd lastig wordt. Ook is verslag soms niet mogelijk omdat er nog geen (publiceerbare) resultaten zijn.

Ik werkte de afgelopen tijd intensief mee aan een boekje over sociale media en sociale innovatie, een essay over sociale media en krimpbeleid en aan de Gelderse Omgevingsvisie. Allemaal producten die binnenkort 'naar buiten mogen'. Een voorproefje.

Read More

SRO

Zakelijke tekst in de praktijk

Hoe schrijf ik een goed gestructureerde, aantrekkelijke, bondige en eenvoudige, exacte en concrete, correcte zakelijke tekst?

Kortgeleden was er weer een golf van aandacht voor de onbegrijpelijk taal van overheden.

Terecht. Het kan niet vaak genoeg gezegd worden. Overheidstaal is vaak onbegrijpelijk. Dat kost geld en goodwill. En daar moet (en kan) iets aan gebeuren. "Schrijfles" dus. Elke keer weer.

Read More

S.C.H.E.R.P. blijven

Waarom blijven sommige ideeën hangen, terwijl andere ideeën een zachte dood sterven? Hoe zorg je ervoor dat iets blijft hangen? Chip en Dan Heath schreven er in 2007 over in hun boek 'Made to stick'.

Zij zetten de maat voor effectieve communicatie, de oneliners, het bereik. Maar dan wel met diepgang en fundament. Anders werkt het niet.

Read More

middelen 680

Opdrachtgevers klagen soms over de rapporten die ze voorgeschoteld krijgen. Dat ze de onderzoekssituatie niet goed in beeld krijgen. Dat er te veel nadruk op het proces van het onderzoek ligt en te weinig nadruk op de heldere presentatie van de gevraagde resultaten.

Van omgevallen boekenkast naar helder betoog

Hoe kun je op planmatige wijze een doelmatig rapport schrijven? Hiervoor komen onder andere de volgende vragen aan de orde: Wat wil de opdrachtgever precies en hoe bedien ik hem of haar optimaal in mijn rapportage? Welke wijze van rapporteren past het beste bij de opdrachtgever? Hoe voorkom ik dat de opdrachtgever de vraag niet (goed) beantwoord krijgt?

Read More

Tekstadvies en samenvatting

Rijkswaterstaat

Onze samenvatting van de MER voor de N18, de weg van Varsseveld naar Enschede, is positief beoordeeld. Dit blijkt uit een lezersenquête. Voor de N18, een tracé met veel knelpunten, zijn diverse verbeterscenario’s onderzocht. Lezers waardeerden de leesbaarheid, de ‘uitnodigende, heldere  schrijfstijl’.

‘Hoe kom en blijf ik in contact met mijn doelgroep?’ Bedrijven en organisaties richten zich steeds meer op ‘open’ communicatie met de doelgroep. Met bijvoorbeeld online communities willen zij in contact komen met klanten en stakeholders. Omdat het gaat om nieuwe ontwikkelingen, zijn er vragen te over. Wat is er allemaal mogelijk? Hoe bied je passende informatie in de juiste hoeveelheid aan? Hoe betrek je de doelgroep bij jouw zaak?
Op een aantal van deze vragen geeft Scoren door online sharing het antwoord.

Read More

samenwerking is een bloem

 

Bij samenwerking moet er altijd iemand de leiding of het initiatief nemen. Het is vaak slim om de samenwerking niet rond deze leidende instantie maar juist rond het betreffende thema te organiseren. Dat levert meer op.

Immers, de deelnemers aan het samenwerkingsverband, rond bijvoorbeeld een thema als duurzaamheid, zijn eerder geneigd samen te werken aan wat zij gemeenschappelijk hebben dan in een gezagsverhouding waarbij alleen de 'leider' de vruchten plukt.

Read More

vierkante meloenen - SEO

We kennen SEO allemaal als Search Engine Optimalisatie, het voorbereiden van de website voor uitstekende vindbaarheid door de zoekmachines, en niet te vergeten, de bezoekers. Velen verdrinken in de techniek van metatags, html-code, URL's en alt-teksten. Jammer, omdat SEO in de kern gaat om wat de afdeling marketing aanreikt, als het goed is tenminste.

SEO heeft twee tegengestelde doelstellingen: veel potentiële belangstellenden trekken en tegelijkertijd een concurrerend aanbod onder de aandacht brengen. Te vergelijken met de 'groente- en fruitstraat' op de weekmarkt, waarin alle marktkooplui door elkaar schreeuwen om hun waar aan te prijzen. Een kakafonie van concurrentie.

Hoe kun je jouw specifieke aanbod toch onder de aandacht brengen met SEO?

Read More