maandag, 28 november 2022
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Communicatie - Overzicht

De artikelen en blog-posts over communicatie

Lijnen uitzetten, loslaten en luisteren

De inzet van social media alleen is niet voldoende om projecten die 'swing' te geven die ze nodig hebben. Er is ook nog eens een geheel andere mind-set nodig om dat te bereiken. Wie mensen en organisaties wil betrekken bij een thema of een project moet echt anders gaan denken.

Read More

Medewerkers als bron voor bedrijfsbeleid

Er is in elk bedrijf een schat aan informatie voorhanden die de productiviteit en de sfeer kan verbeteren. Bij de medewerkers. Ze delen deze informatie veelal onderling en zijn niet vaak geneigd deze informatie tijdens hun loopbaan te delen met het management. Vaak is het exit-gesprek het enige moment waarop deze waardevolle informatie op tafel komt.

Kan het ook anders? Welke belemmeringen zijn er om deze informatie ook ‘verticaal’ te delen? Welke vragen moet je dan stellen? En hoe ga je ermee om? En, kan het ook online, of digitaal? Een verkenning van de mogelijkheden om aan de (online) reputatie van jouw bedrijf bij jouw medewerkers te werken.

Read More

Luisteren naar de klant

De opdrachtgever - de klant - centraal stellen is voor sommigen lastiger dan je denkt.

Read More

mederwerkersambassadeurs

Over de invloed van social media op de naam en faam van merken is al veel bekend. Maar het onderzoek naar de invloed van medewerkers via de social media op de reputatie van hun organisatie staat nog in de kinderschoenen. Gelukkig is er nu het onderzoek dat Joost Verhoeven van de Universiteit van Amsterdam deed voor SWOCC (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie).

Hij onderzocht hoe medewerkers zich gedragen op de social media en hoe zij daarmee de merkbeleving van hun eigen organisatie beïnvloeden. Een stap naar duidelijkheid over dit onderwerp.

Read More

Machiavellistische websites - reclame zo plat als het kan

Niccolo Machiavelli leefde van 1469 tot 1527. Hij schreef de beroemde handleiding Il Principe, voor Italiaanse prinsen. Zij moesten leren hard en doelgericht te regeren. Vorsten moesten rond 1500 het staatsbelang vooropstellen. Zijn boek wordt nu gezien als een handleiding voor sluwe, achterbakse en misleidende politiek.

Wie de telewinkelkanalen op tv bekijkt, platte reclamewebsites bezoekt en de bijbehorende spam-mails leest, kan komen tot het volgende machiavellistische recept voor platte reclame die doeltreffend wil zijn.

Read More

network-topology

“We zijn druk bezig met de voorbereiding van een project waarin we techniek, kunst en samenleving op een vernieuwende manier willen verbinden en aan de orde willen stellen voor het hogere en wetenschappelijke onderwijs, bedrijven en creatieve en culturele platforms. Hoe kunnen we dit project met de sociale media onder de aandacht brengen bij de betrokkenen en belangstellenden?”

Weer zo’n heerlijke adviesvraag, waarvan het antwoord in de vorm van tips rustig gedeeld kan worden. En, nog meer suggesties zijn welkom!

Read More

stop-drowning-in-email

"Het grootste deel van mijn werkdag bestaat uit het werkwerken van e-mail. Antwoorden geven op vragen van onze leden, over de thema's en de werkwijzen die wij willen uitdragen. Want, wij zijn een vraaggestuurde organisatie die ondersteuning biedt."

Wie herkent deze uitspraak niet? Er zijn nog velen die zo werken...

Read More

Mensen doen zaken met mensen, ook bij B2B

De tijd dat bedrijven zich online uitsluitend profileren met hun dienstverlening lijkt ten einde te lopen. Mensen die zaken willen doen zoeken liever niet meer alleen naar excellente diensten. Ze willen ook weten wie er achter die dienstverlening zit...

Read More