Boekbesprekingen
De artikelen die gaan over boeken en hun inhoud. De Reader's Digest voor wie weinig tijd heeft.
Lees, studeer en reageer zonodig.
De bronvermeldingen helpen diegenen die verdere verdieping zoeken.
- Article Information
- Created on 19 mei 2012
- Hits: 8156
Heb je dat ook wel eens? Dat je denkt dat je telefoon in jouw broekzak overgaat en dat er niets aan de hand is? Dan ben je niet de enige: 70% van de zware gebruikers schijnen last van te hebben van het “phantom vibration syndrome”.
Larry D. Rosen, hoogleraar psychologie aan de California State University deed onderzoek bij 30.000 socialmediagebruikers en komt in zijn boek "iDisorder: Understanding Our Obsession with Technology and Overcoming Its Hold on Us" onder meer met een lijst psychische stoornissen die hij bij hen terugziet in hun socialmediagebruik. Het is een aardig gedachte-experiment om de bestaande psychische aandoeningen te checken aan je eigen gedrag. Kijk maar eens mee naar enkele aandoeningen.
- Article Information
- Created on 10 mei 2012
- Hits: 6122
Kevin Allen vertelt in de Harvard Business Review over zijn ervaringen met pitches en wat hij ervan leerde. De verborgen agenda van de opdrachtgever, dat is de sleutel voor het winnen van de pitch, aldus Allen.
Als je de verborgen agenda kent die achter de besluiten van de opdrachtgever ligt, heb je een enorme voorsprong in de aanbesteding. Dan kun je daar op inspelen, in plaats van in te spelen op de vragen die in de opdrachtomschrijving staan.
- Article Information
- Created on 04 april 2012
- Hits: 6898
Het rapport ‘Vertrouwen op democratie’ van de Raad voor het openbaar bestuur uit 2010, stelt dat de politiek nog denkt vanuit een hiërarchische samenleving. En dat terwijl de samenleving een horizontaal geheel van netwerken van mondige burgers is. Er moeten nieuwe verbindingen komen tussen de verticale politiek en de horizontale samenleving.
- Article Information
- Created on 23 maart 2012
- Hits: 6310
Steven van Belleghem heeft na zijn kernwerk ‘The conversation manager’ een tweede krachtige leidraad voor toepassing van social media geschreven: ‘The conversation company’. Een boek over de communicatie van bedrijven met hun klanten.
Een belangrijk onderwerp in dit nieuwe boek is de bedrijfscultuur waarin de klant centraal staat. Gelukkige klanten krijg je door gelukkige medewerkers, stelt Van Belleghem.
- Article Information
- Created on 15 maart 2012
- Hits: 6050
Levitt en Dubner vertellen in hun boek Freakonomics het verhaal van Stetson Kennedy die in 1947 als undercover-lid van de Ku Klux Klan campagne voert met behulp van de populaire hoorspelshow ‘The adventures of Superman’. Een campagne die de conversatie als motor gebruikt, de grondslagen van de social media waardig.
- Article Information
- Created on 08 maart 2012
- Hits: 8012
Over de invloed van social media op de naam en faam van merken is al veel bekend. Maar het onderzoek naar de invloed van medewerkers via de social media op de reputatie van hun organisatie staat nog in de kinderschoenen. Gelukkig is er nu het onderzoek dat Joost Verhoeven van de Universiteit van Amsterdam deed voor SWOCC (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie).
Hij onderzocht hoe medewerkers zich gedragen op de social media en hoe zij daarmee de merkbeleving van hun eigen organisatie beïnvloeden. Een stap naar duidelijkheid over dit onderwerp.
- Article Information
- Created on 02 februari 2011
- Hits: 7354
In het boek Buy.ology beschrijft Martin Lindstrom hoe onze hersenen reageren op logo's van bekende merken. Hij laat zien dat 'neuromarketing' een manier is om erachter te komen wat mensen wensen.
Hij stelt dat ongeveer 90% van het koopgedrag zich op onbewust niveau afspeelt. En hij geeft marktonderzoekers een instrument waarmee ze nu eindelijk echt kunnen meten welke marketingstrategie en welke advertenties werken. Via MRI-scans.
- Article Information
- Created on 23 januari 2011
- Hits: 6745
Waarom blijven sommige ideeën hangen, terwijl andere ideeën een zachte dood sterven? Hoe zorg je ervoor dat iets blijft hangen? Chip en Dan Heath schreven er in 2007 over in hun boek 'Made to stick'.
Zij zetten de maat voor effectieve communicatie, de oneliners, het bereik. Maar dan wel met diepgang en fundament. Anders werkt het niet.