Ongewenste intimiteiten

Aan de uitdrukkingen zonder tegenstelling, zoals zinloos geweld, onbeholpen gedrag en onbegonnen werk, kunnen we gerust de term ‘ongewenste reclame’ toevoegen. Alle nee-nee-stickers, adblockers en spamfilters ten spijt blijven we offline, maar vooral online het doelwit van reclame.

De resultaten van de zoekmachines, de tijdlijnen van de sociale media en de intro’s en intermezzo’s van gratis (freemium) apps en van video’s staan er vol mee: hinderlijke onderbrekingen van de gewenste informatie, schijnbaar gericht op een publiek dat geen onderscheidingsvermogen heeft.

De prijs van gratis

We weten inmiddels waarom dat zo is. Het is de prijs die we betalen voor de gratis informatie en de kosteloze diensten. Soms kunnen we deze last afkopen door de volwaardige app aan te schaffen. Maar meestal zit er niets anders op dan af te wachten of de andere kant op te kijken.

Dat dit wachten en de veelal infantiele opzet van de reclames mogelijk meer kwaad doen dan goed voor het betreffende merk of product, maakt de eigenaars schijnbaar niet zoveel uit. Want zij blijven onverstoorbaar de adviezen van hun marketingbureau volgen.

Wie wint erbij?

De grote winnaars in dit spel zijn de advertentiebedrijven. Dat zijn de reclamebureaus die hun brood verdienen met hun baatzuchtige adviezen, en dat zijn de bedrijven die geld verdienen aan de plaatsing van de advertenties: Google, Amazon, Facebook, Apple en hun consortia.

Verliezers in dit spel zijn de ontvangers. Zij verspillen (wacht)tijd en raken geërgerd of – erger nog, waar het kinderen betreft – geïndoctrineerd met taal en beelden waar zij niet om gevraagd hebben.

Een goed voornemen

Met deze wetenschap als uitgangspunt kunnen we bedrijven en organisaties alleen maar afraden gebruik te maken van deze methodes en om niet te vallen voor de ‘fear of missing out’ die hun adviseurs gebruiken. Ga vooral het echte gesprek met potentiële klanten aan.

Dus, adverteerders, stel jezelf de vraag: “Wil ik dat mijn merk of product op deze manier neergezet wordt?” Of beter nog: “Wil ik geld uitgeven aan publiciteit die mijn merk of product mogelijk schaadt?”

Er zijn zoveel andere en betere methodes om de verbinding met uw publiek aan te gaan.

Lees ook: