Hoe deden we dat toch? Zaken doen zonder mobiele telefoon, e-mail, Google, online-winkels voor al het denkbare, van boeken en platen tot goedkope vliegreizen en hotelreserveringen. Kijk voor de lol eens naar een filmpje van het dagelijks leven van pakweg zestig jaar geleden en vergelijk dat met hoe we nu leven.
Het internet bestaat nu achttien jaar. De online boekwinkel Amazon.com is vijftien jaar oud. Ons aller Marktplaats.nl is nu elf jaar. Het professionele online netwerk LinkedIn.com is zeven jaar oud. Youtube.com en Facebook.com zijn allebei vijf jaar oud. En Twitter.com is een peuter van vier jaar oud.
Al deze reuzenkleuters laten zien dat de wereld van communicatie en zakendoen ingrijpend is veranderd, en nog steeds aan het veranderen is. Het is een wereld aan het worden waarin we onze relaties, klanten en opdrachtgevers niet meer kunnen bereiken met de traditionele communicatiemiddelen van brief en brochure.
Hoe vinden wij een weg en een plek in deze nieuwe wereld? Als persoon, maar vooral als bedrijf of organisatie? We proberen deze nieuwe wereld te begrijpen. Maar er is zoveel. En er komt elke dag weer wat nieuws bij. Hoe pakken we dat aan? En hoe gaan we om met onze veranderende rol en plek in die nieuwe wereld? En met de nieuwe omgangsvormen?
Gaan we door op de oude weg? Van brieven en brochures? Ja, dat blijven we doen. Dat moet óók. Ze blijven nodig. Maar hoe moeten we kiezen uit al die nieuwe manieren van communiceren? Het sleutelwoord daarvoor is “inspiratie”.
Ik zal dat uitleggen: We zijn niet meer gebonden aan één plek, aan ons lichaam. Fysieke ontmoetingen blijven noodzakelijk, en heel prettig en nuttig – kijk maar naar hoe we hier bij elkaar zitten. Maar fysieke ontmoetingen zijn steeds minder cruciaal in het contact met onze relaties, klanten en opdrachtgevers. We kunnen iedereen overal bereiken. Als we het goed aanpakken, tenminste.
Wat telt, is de geest, de levenskracht: inspiratie. Als het inspireert nemen we het in ons op. Als het inspireert, kiezen onze relaties, klanten en opdrachtgevers ervoor. Als het niet inspireert laten zij het links liggen.
Wat is inspiratie? Letterlijk betekent het: inblazen. God blies Adam levenskracht in. Dankzij die inspiratie kreeg Adam de geest, die zijn materiële lichaam compleet maakte en tot leven bracht.
Inspiratie is dus onze leidraad bij onze verkenning van wat die nieuwe wereld allemaal te bieden heeft. Een heel duidelijk richtsnoer bij de selectie uit die enorme hoeveelheid aanbod. Het is ook de sleutel als we onze relaties, klanten en opdrachtgevers willen boeien. En hoe dat gaat, welke verbindingen, welke netwerken en welke methodes we daarvoor kunnen gebruiken? Dat beginnen we nu beetje bij beetje te ontdekken.