Het debacle van Facebook met Cambridge Analytica, waarbij grote hoeveelheden privégegevens gebruikt werden voor onfrisse doeleinden leidde aanvankelijk tot niets… Mark belde niet, hij mailde niet, hij faxte niet. Op 21 maart was daar echter een antwoord.
Veel omhaal in een lange tekst. Een tijdlijn van gebeurtenissen vanaf 2007 gevolgd door drie maatregelen. Maar geen woord over de eigen omgang met privégegevens.
Drie maatregelen
1) Alle apps op Facebook die toegang tot hebben tot grote hoeveelheden data zullen worden geaudit. Wie daar niet aan mee wil doen wordt verwijderd, en wie persoonlijke informatie misbruikt eveneens.
2) App-developers krijgen (nog) beperkter toegang tot gegevens. Als een app drie maanden lang niet gebruikt is, wordt de toegang van die app tot de gegevens afgesloten. En, apps waarop je inlogt, mogen vanaf nu alleen jouw naam, profielfoto en mailadres gebruiken. Andere informatie mogen ze alleen met jouw expliciete toestemming gebruiken.
3) Facebook gaat een toepassing ontwikkelen waarmee gebruikers gemakkelijk kunnen zien welke apps welke toestemming hebben tot gebruik van welke data. Met die toepassing, zegt Mark, kun je ook heel gemakkelijk die toestemming aanpassen.
De hond blijft slapen
Geen woord over de wijze waarop Facebook zelf omgaat met de privégegevens van haar gebruikers. Mark laat die hond gewoon doorslapen, terwijl daar toch een goed deel van de problemen ligt.
Want, er is niet zoiets als een gratis lunch
Ondertussen blijft onbenoemd dat het verdienmodel van service providers zoals Facebook gebaseerd is op de verkoop van de gegevens over hun “leden”, aan adverteerders en ander volk: plaats, zoekgeschiedenis, surfgeschiedenis en nog veel meer (waaronder ook de inhoud van de mailberichten en chats van users).
Lees hier meer over het debacle met Cambridge Analytica https://www.volkskrant.nl/economie/cambridge-analytica-verder-in-problemen-na-uitspraken-ex-directeur-over-centrale-rol-in-internetcampagne-trump~a4582829/.
En lees ook mijn blog https://www.rijkwillemse.nl/blog/naakt-in-de-digitale-wereld/.