De denkfout over reputatiemanagement

Sociale media kunnen zorgen voor een uitgebreid sociaal kapitaal. Top-down communicatie – bijvoorbeeld via advertenties – is bewezen minder effectief dan deelname aan de conversatie op de sociale media. Maar, zeggen bezorgde directeuren, hoe zit het dan met die grote kans op reputatieschade als we sociale media inzetten?

Reputatieschade

Natuurlijk, als je sociale media inzet voor branding, positionering of marketing, dan moet je goed in de gaten houden wat er in jouw netwerk allemaal gezegd wordt over jouw merk en wat erbij hoort. De voorbeelden van reputatieschade door onoplettendheid op de sociale netwerken zijn veelvuldig en soms angstaanjagend. Opletten dus, en reageren waar nodig.

Maar is dat bij traditionele marketing en communicatie niet evenzeer aan de orde? Jazeker, (juist) ook daar moet je goed in de gaten houden wat er in de netwerken allemaal gezegd wordt over jouw merk en wat erbij hoort. Ook hiervan zijn voorbeelden. Opletten dus, en reageren waar nodig.

Denkfout

De denkfout die veel beslissers maken als ze nadenken over het inzetten van sociale media, is vaak dat reputatieschade optreedt vanwege die sociale media. Immers, zeggen zij, iedereen kan meepraten en dus ook zijn impulsieve, negatieve zegje doen. Maar ligt dat nu aan de sociale media?

De denkfout lijkt de aanname dat wat je niet waarneemt niet bestaat. https://en.wikipedia.org/wiki/If_a_tree_falls_in_a_forest Worden er naar aanleiding van die traditionele marketing en communicatie dan helemaal geen impulsieve, negatieve dingen gezegd over jouw merk?

Antennes

Het verschil tussen beide werelden – de traditionele en de sociale marketing en communicatie – zit hem in de antennes die uitstaan. Die van de sociale media zijn zeer gevoelig en reageren snel. Die van de traditionele marketing en communicatie zijn vaak afwezig of reageren uiterst traag; denk aan marktonderzoeken en gesprekken op platforms die de marketingmanager niet kent.

Dus

Reputatiemanagement is noodzakelijk, of je nu sociaal opereert of traditioneel. De antennes die je dankzij de sociale media krijgt, maken dat alleen een stuk gemakkelijker. Waarom dan niet meteen ook overstappen op de nieuwe benadering van marketing en communicatie?