zaterdag, 20 april 2024
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Blog

Geachte heer Draaisma,

Hartelijk dank voor de toezending van een ruime hoeveelheid exemplaren van uw essay 'Een droevige zaak'! Wij hebben er in meerdere opzichten van genoten. Ik stuur u enige flarden uit onze gesprekken rond uw essay, als dank en om u een indruk te geven van de resonantie van uw gedachten in het veld. Neem ze voor wat ze waard zijn.

Hendrikus Fredericus van der Kallen, ook wel bekend als Havank, is de schrijver van detectives die tussen 1935 en 1964 verschenen. Rond de dertig titels staan op zijn naam, waaronder De verkavelde bruidegom en De zwarte pontifex. "Raadselachtig, boeiend en vooral meeslepend verteld", noemt de uitgever deze verhalen.

De ethiek van de communicatie. Op de glijdende schaal tussen overtuigen en manipuleren. Tussen zendergericht en ontvangergericht. Tussen direct en indirect. Tussen anticiperen op mogelijke misverstanden en selectieve omgang met gegevens. Tussen eufemisme en regelrechte onwaarheid.

Om Zwitsals kraambed kom je niet heen. Vinger-tussen-de-deurprogramma's als De bevalling kun je tijdig uitschakelen als je even geen zin hebt in de emoties van het gynaecologische schouwspel. De opbouw, het dramatische commentaar en de mis-en-scene bieden ruimschoots ontzappingsmogelijkheden. Maar Zwitsals commerciƫle persbericht is eruit voor je er erg in hebt, alle oprechte realiteit van het kraambed incluis.

Zou je een boete kunnen krijgen als je kostbaarheden in je auto laat liggen? Dat zou wrang zijn. De enige die een boete verdient, is de boef. Het kan nog wranger. Stel je een dief voor die aangifte doet bij de politie omdat jij kostbaarheden in je auto laat liggen. Zomaar op de achterbank, voor iedereen zichtbaar, als onweerstaanbare impuls voor wie niet anders kan dan stelen.

brief_BGL

Geachte mijnheer Klein Essink, geachte mijnheer Verlinde,

Hartelijk dank voor uw brief van 9 november jongstleden waarin u als nieuwe ambassadeurs van de BankGiro Loterij (leuke foto's van uzelf, overigens) mij speciaal een gratis lot aanbiedt. Uw brief ziet er heel vrolijk uit met al die kleuren, vetgedrukte tekst, uitroeptekens en persoonlijke aanhef. De opbrengst van de loterij is ook nog eens voor een goed doel. Genoeg redenen om uw aanbod zorgvuldig te bestuderen.

Elke dag ontstaan er nieuwe woorden. Een heel gebruikelijke manier om een nieuw woord te maken is het aan elkaar plakken van twee zelfstandige naamwoorden. Woord en vorming levert dan woordvorming op. Soms moet er cement tussen beide woorden, om het nieuwe woord gemakkelijk uitspreekbaar te maken. Kind en arts wordt dan kinderarts.

"Ik ben verliefd op een jongen, een jongen uit mijn klas / Hij is heel leuk en zijn naam is Jonas", zingt een aankomend sterretje in een bijdrage aan het Kindersongfestival. Voor kinderen rijmt "Jonas" probleemloos op "mijn klas", zeker wanneer je zoals in het liedje de klemtoon op de laatste syllabe van Jonas legt.

Als er ergens veel gemeten wordt, dan is het in de reclamewereld. Dat begint al ruim voor een reclame-uiting gepubliceerd wordt. Pretests met een zorgvuldig geselecteerd proefpubliek bepalen welke versie van een filmpje de buis haalt. Heel democratisch. Reclame-uitingen als exponent van de publieke esthetiek. De invloed van de deelnemers aan de smaakpeilingen is groter dan menigeen denkt. Reclamemakers verkleinen daarmee hun risico, en hun inbreng.

De reclamewereld zit in het nauw. Bedrijven perken hun reclamebudgetten sinds enige jaren drastisch in. Reclamebureaus kampen met teruglopende omzet en faillissementen. Geen wonder dat onderzoeken naar de effecten en de waardering van reclame veel belangstelling krijgen van reclamebureaus. De resultaten van die onderzoeken leveren geen positief beeld op. Hoe reageren reclamebureaus en hun brancheorganisaties op de spiegel die hun wordt voorgehouden?