donderdag, 28 maart 2024
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Blog

Schud mensen wakker met een boekverbranding

Gemeente Troy in Michigan kon haar bibliotheek niet meer betalen en vroeg haar burgers om een belastingverhoging van bijna 1%. Het verzet was groot. De Tea Party nodigde burgers uit om tegen te stemmen. Als reactie daarop volgde een ingenieuze campagne, in samenwerking met reclamebureau Leo Burnett uit Detroit, die zorgde voor een radicale omslag. Thema: een boekverbrandingsfeest.

In Troy verschenen op vele plaatsen borden met de oproep om te stemmen voor sluiting van de bibliotheek en een uitnodiging voor een boekverbrandingsfeest enkele dagen na de sluiting van de bibliotheek. Wat moest er anders met die boeken gebeuren?

Social media en gewone media

Een speciale Facebook-pagina, Twitter-campagnes, boekverbrandingsgadgets, advertenties, Foursquare check-ins, flyers, de aankondiging van een band voor het feest, ze stookten allemaal het conversatievuur tot grote hoogten op.

Furieuze conversatie

Mensen reageerden furieus, via alle media. De pers schreef erover, de tv kwam erbij – eerst regionaal, toen nationaal en daarna internationaal. De tweets en de posts op de Facebook-pagina, ze waren allemaal verontwaardigd.

Onthulling en opluchting

Op het hoogtepunt van deze zinderende conversatie verscheen er een uitspraak op de Facebook-pagina: “Een stem tegen de bibliotheek is een stem voor boekverbranding”. Opluchting alom. En de mensen waren om. De campagne zorgde ervoor dat de burgers voor de belastingverhoging stemden en dat de bibliotheek open kon blijven.

Slim

Een slimme campagne, die de consequenties van een besluit duidelijk maakt door het tegendeel te propageren van wat de bedoeling is. Zouden mensen nog een keer in zo’n hoax geloven? De onderwerpen liggen voor het oprapen...

Kijk hier naar het filmpje over deze campagne.