De manier waarop bedrijven en organisaties met hun klanten en relaties omgaan verandert ingrijpend. Van zenden, via reageren naar luisteren en meedoen aan de conversatie. Daarbij past een strategie voor omgang met social media. Maar ook voor hoe de eigen medewerkers daarin meedoen.
't Is wel vreemd dat medewerkers de telefoon mogen opnemen en mails mogen beantwoorden, klanten mogen begroeten en mogen helpen met hun problemen, en dat ze tegelijkertijd geen bijdragen mogen leveren aan de conversatie met de klanten via Twitter, Facebook, Vimeo, Flickr enzovoort.
Een opvatting is dat medewerkers diepgaand getraind moeten worden voor deelname aan de conversatie met klanten via de social media. En dat ze kennis moeten nemen van de nieuwe regels die daarbij gelden. En dat terwijl ze allang weten hoe het moet. Het enige wat ze nodig hebben is toestemming en eigenaarschap.
Natuurlijk is enige training in het gebruik van de social media nodig, maar dan in het hóe. Dat is niet echt ingewikkeld. Ze moeten bijvoorbeeld leren hoe ze kunnen twitteren over de nieuwe projecten en diensten waar ze mee bezig zijn, hoe ze instructievideo's online kunnen plaatsen die klanten verder helpen, hoe ze kunnen luisteren naar de klanten via de social media.
Tegelijkertijd moeten ze leren om de oude manier van werken langzaam los te laten en om hun inspanningen echt te richten op de conversatie met de klanten en de relaties. Want, je kunt niet eindeloos nieuwe taken toevoegen aan het bestaande takenpakket zonder oude taken te laten vallen.
Het belangrijkste is echter: geef medewerkers toestemming, vertrouwen en eigenaarschap. Dan kunnen ze vanuit de kennis die ze al hebben nieuwe effectievere middelen inzetten om het werk te doen dat ze al deden…
Zie ook:
- De impact van social media op het functiebouwwerk
- Van zenden via participatie naar conversatie
- Social media: alleen regels voor ontwetenden