vrijdag, 29 maart 2024
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Blog

Hoog in Google met links via social media

Twitteren over een blog-artikel zorgt voor een hogere plaats in de zoekresultaten van Google, net zoals het sharen van zulke artikelen via Facebook en andere social media zoals Stumbleupon. Sinds kort krijgen deze social media-links van Google een plek op de eerste pagina van de organische zoekresultaten, of je nu ingelogd bent in Google of niet.

Voorheen stonden zulke social media-links onderaan in de zoekresultaten; nu krijgen ze een voorkeursplek. Goed nieuws, dus. Het betekent dat je een webpagina - en een website - nog gemakkelijker kunt opstuwen in de zoekresultaten zonder al te grote investeringen.

Het blijft natuurlijk wel van belang dat je de artikelen die je schrijft zoekmachinevriendelijk maakt. Bijvoorbeeld door een sprekende url en titel. Ik nam de proef op de som...

Op 18 februari 2011 schreef ik een artikel op mijn blog met de titel 'Social media: alleen regels voor onwetenden'. Ik twitterde er één keer over en ik bood de link aan bij Stumbleupon. De dag erna, op 19 februari 2011, zocht ik in Google naar de zoekwoorden 'social', 'media', 'regels' en 'onwetenden'.

Het resultaat was echt fijn. (Klik op het plaatje voor een vergroting.) Dankzij de titel die ook in de url verschijnt, kwam het artikel op plaats 1 en 2 in de zoekresultaten. Old school... en niet dankzij de social media-links, maar wel fijn. Met het 'duimpje omhoog' van Stumbleupon voor de eerste plaats. In Analytics zag ik dat het bezoek naar dit artikel ook flink steeg.

Maar, en dat is nieuw, op plaats 7 en 8 op de eerste pagina met zoekresultaten zag ik de social media-links naar het artikel verschijnen (zie bij de rode pijlen in het plaatje). Een retweet via Twimmer.com van een welwillende lezer, gevolgd door de tweet die ik zelf deed…

Dubbel scoren dus...