Van sales naar sharing
Remember that social media is about connecting with people and providing value for others, not selling and promoting yourself. Or rather: you sell and promote yourself through providing value for others. (Justine Lee Musk)
Bedrijven en organisaties worden steeds succesvoller in het uitdragen van thema’s via de methode van het verborgen eigenaarschap en (online en offline) communitymanagement. Daarvoor moet het ego vaak wijken naar een ondergeschikte plek, samen met andere betrokkenen, in een samenwerkingsverband rond een thema.
Dat zij daarbij de verborgen eigenaar van de beoogde communicatie zijn, op de achtergrond en zonder nadrukkelijke en directe profilering, accepteren opdrachtgevers meer en meer. Omdat zij steeds vaker inzien dat deze benadering effectief en efficiënt is, en eigentijds, en dat het zo relatief weinig kost om een groot effect te bereiken.
Een kwestie van afwachten?
Een mooie website is een goed begin. Nu de bezoekers nog. Dat kunt u op twee manieren bereiken:
- door de naam van uw website bekendheid te geven, bijvoorbeeld via een campagne, een mailing, advertenties in de krant of op radio en tv;
- door ervoor te zorgen dat uw website verschijnt in de al dan niet betaalde zoekresultaten van zoekmachines zoals Google.
Voor de eerste manier bewandelt u de gebruikelijke pr- en marketingpaden. Voor de tweede manier is specifieke kennis van het internet nodig. We vertellen u hier hoe we te werk gaan als we een website ontwikkelen die goed en gemakkelijk gevonden moet worden op het web.
Hulpmiddelen |
Richtlijnen |
Adviseur |
|
Bouwplan |
|
|
|
Ruwe versie |
|
|
|
Conceptversie |
|
|
|
Geredigeerde versie |
|
ZIe ook Het proces rond de tekst
Naam |
Beschrijving |
Voorbeeld |
Achtergrond |
Twijfelachtige feiten |
Gebruik van een onbekend feit. |
"De bezetting door onze werknemers verliep volgens het draaiboek." |
De spreker kent geen draaiboek maar suggereert toch dat het er is. |
Twijfelachtige evaluatie |
Gebruik van een ongestaafd en vaak controversieel waardeoordeel. |
"De voorzitter merkte zeer terecht op dat de bezetting het bedrijf schaadde." |
Oncontroleerbare eigen mening en constatering lopen hier door elkaar. Het waarom ontbreekt. |
Inconsistentie |
Twee uitgangspunten spreken elkaar tegen. |
Toegeven dat de directie geen bemoeienis toelaat én beloven voorstellen te doen aan de directie. |
Deze drogreden is vaak gemakkelijk te herkennen, ook al liggen de uitgangspunten vaak ver uiteen. |