zaterdag, 24 augustus 2019
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Rijk Willemse beleid en advies

Sociale media - Overzicht

De artikelen en blog-posts over sociale media

draagvlak creeren

linkedintips boekje 260

LinkedIn vernieuwt zijn uiterlijk en opzet van tijd tot tijd. Daarom moeten ook de handreikingen aangepast worden.

Hier een aanvulling en update bij het boekje “LinkedIn Checklist en Aanpak - Een hands-on-gidsje voor wie het beste uit LinkedIn wil halen”.

Het hoe en waarom van LinkedIn in dit boekje blijft staan; deze presentatie vult het boekje aan met een nieuw ‘waar’.

Read More

zien vliegen

Daniel DeNicola is professor en hoofd Filosofie op het Gettysburg College Pennsylvania en schrijver van “Understanding Ignorance: The Surprising Impact of What We Don’t Know” (2017). Hij stelt dat je niet het recht hebt zomaar te geloven wat je wilt. Hij schrijft erover op aeon.co.

Mogen we geloven wat we willen? Dat is de vraag die DeNicola stelt. Voorbeeld: “Ik heb het recht om te geloven dat klimaatverandering een broodje aap is.” Dat is iets anders dan “Ik heb het recht om te weten of klimaatverandering een broodje aap is”. Maar wat is het verschil?

Read More

gtp2

Gisteren, op 14 februari 2019, maakte de organisatie OpenAI op zijn blog bekend dat zij een taalmodel (lees computer) hebben getraind om coherente, zinvolle tekst te genereren, te begrijpen, te vertalen en samen te vatten. En dat alleen maar door het systeem te voeden met rond de veertig gigabyte aan internet-teksten.

Het systeem heet GTP2 (Generative Pre-Training, versie 2) en is volgens de ontwikkelaars zo krachtig dat zij het niet vrij durven te geven: "Due to our concerns about malicious applications of the technology, we are not releasing the trained model. As an experiment in responsible disclosure, we are instead releasing a much smaller model".

Read More

durf te denken

Durf te denken, zei Immanuel Kant eind achttiende eeuw, en leg je niet neer bij de dogma’s van de politieke en religieuze autoriteiten. Daarvoor is niet alleen lef nodig, maar ook een klimaat van vrijheid om te denken en te zeggen wat je wilt. Een aanmoediging voor het individu en voor de bestuurders.

Read More

onzichtbarehand catherine

(Illustratie Gemaaktdoorcatherine)

In ‘De Onzichtbare Hand, Hoe markteconomieën opkomen en neergaan’ beschrijft Bas van Bavel zijn onderzoek naar markteconomieën vanaf de vroege middeleeuwen tot vandaag. Hij stelt bij alle markten een cyclus vast die altijd begint met toenemende vrijheid en economische groei, en die altijd eindigt met verstoord marktevenwicht ten gunste van marktelites en met economische achteruitgang.

Met onze huidige economie zitten we op het omslagpunt van positief naar negatief: burgers zijn afhankelijk van de groeiende financiële markten en marktelites, die macht kopen met politieke investeringen, wat leidt tot een stagnerende levensstandaard.

Read More

privacy, avg en zzp'ers

Hadden we in 2012 de Cookiewet, nu is het de AVG. Ook zzp’ers en de kleinere bedrijven uit het mkb moeten vanaf 25 mei voorbereid zijn op de Europese privacywetgeving Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dat kost hun onevenredig veel tijd en geld.

Toegegeven, vanwege de misstanden die plaatsvinden en mogelijk zijn, is aangepaste wetgeving noodzakelijk. Maar het is de vraag of de overheid met de uitvoering hiervan (alweer) de kleinere partijen moeten belasten. Waarom niet beginnen bij de ‘grote stoute jongens en meisjes’? Facebook, Google, de dataminers en consorten, bedoel ik.

Read More

de onzichtbare hand of samenwerking

(Illustratie Gemaaktdoorcatherine)

Joris Luyendijk schrijft op 16 juli 2018 in De Correspondent: "De afgelopen dertig jaar is van alles een ‘markt’ gemaakt: van onze politiek, van ons eten, zelfs van onze informatie." In zijn verhaal, dat met name gaat over onze onmacht tegenover de klimaatontwrichting, levert hij kritiek op de macht die we de 'onzichtbare hand' van de markt hebben gegeven.

Read More

Succesfactoren van posts op sociale media

Een vergelijkend onderzoek van posts op sociale media ontsteunt de bevindingen: de volgende factoren zijn van belang voor het ’succes’ van een post.

Read More