maandag, 20 november 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Samenwerken en activeren

informatie ordenen en toegankelijk maken

Ik krijg de handen op elkaar voor samenwerking, en leer mensen sociaal kapitaal de benutten...

  • Strategisch communiceren voor ondernemingsraden en andere overlegorganen
  • Recruitment, reputatiemanagement en activering met behulp van verborgen eigenaarschap
  • Contentmarketing door mensen 'in de lijn'
  • Communitymanagement en netwerkstrategie

Klik hier voor een greep uit de projecten waarbij ik als adviseur of trainer betrokken was. En kijk hieronder naar enkele voorbeelden.

sociaal portaal

De zogenaamde 3D-transitie heeft grote gevolgen voor gemeenten en lokale of regionale uitvoeringsorganisaties die de taken overnemen van de Rijksoverheid op het gebied van zorg, werk en jeugdhulp (Awbz naar Wmo, Participatiewet, Jeugdwet).

Deze transitie vraagt niet alleen om een inhoudelijke omslag bij de gemeenten maar ook om een cultuuromslag.

Read More

content marketing

Traditionele marketing is steeds minder effectief. Potentiële klanten herkennen marketinguitingen zoals advertenties, pop-ups en virals, en ze negeren die uitingen meer en meer. Omdat deze afleiden van de inhoud en vaak zelfs als irrelevant en irritant worden ervaren.

Dan verschijnt contentmarketing op het toneel.

Read More

socialkapitaal

Een studie van het Canadese Policy Research Initiative (“Social capital: A tool for public policy”) stelt al in 2005 vast dat initiatieven en programma’s van overheden effectiever kunnen zijn als ze systematisch rekening houden met de rol van het sociale kapitaal.

Hoe zit dat precies?

Read More

dashboard

Goed, je hebt een socialemedia-infrastructuur opgezet voor een organisatie of een bedrijf. Maar wat nu? Hoe zorg je voor activiteit en reuring? Hoe zorg je voor een goed DNA in de vorm van accounts die je volgt en passende posts op jouw tijdlijnen?

Een cheat sheet met tien stappen, om mee te beginnen. Tuning en extra stappen? Graag, en naar eigen inzicht.

Read More

strategisch

Een Ondernemingsraad (OR) vertegenwoordigt de medewerkers van een organisatie. Zij geeft de bestuurder gevraagd en ongevraagd advies over het voorgenomen beleid en over de strategie, de tactiek en de maatregelen die op de rol staan. Vaak gebruikt zij hiervoor de weg van brieven en memo's, wat een zekere behendigheid vraagt in de schriftelijke communicatie.

Enkele trends en tips voor de OR.

Read More

meertrapsraket1

In het enthousiasme om op en top socialemediawaardig te zijn (een heel goed streven) is het voor organisaties belangrijk om goede timing toe te passen, zeker als je van plan bent om samen te gaan bloggen. Kort gezegd: maak nog geen accounts aan als die voorlopig nog geen inhoud krijgen.

Read More

personeel zoeken

Meer en meer bedrijven zetten sociale media in voor het werven van personeel. Zeker in sectoren waar het personeel schaars is, zoals de techniek. Want, wie een baan zoekt, kijkt niet alleen meer op banensites en bedrijvensites, maar vooral ook op LinkedIn en Facebook.

Hoe kun je als bedrijf aansluiten bij die gewijzigde belangstelling als je op zoek bent naar geschikt personeel?

Read More

linkedintraining

“Wij willen onze volgende professionaliseringsbijeenkomst wijden aan LinkedIn. We hebben allemaal een account, maar we maken er onvoldoende gebruik van. Zou jij ons daarmee verder op weg willen helpen?”

Deze vraag bereikt mij, ironisch genoeg, dankzij LinkedIn. Mijn profiel, met daarin onder meer de ‘Experience’ als ‘Workshopleider en trainer, functioneert dus prima.

Read More