zondag, 1 februari 2015
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Analyse van online conversaties blijft mensenwerk

Hoe mooi zou het zijn als online conversaties automatisch gescand kunnen worden op sentimenten en opinies? Dat is een verzuchting van menig communitymanager.

Er zijn dan wel vele hulpmiddelen voor het volgen en analyseren van online conversaties. Maar veelal zijn dit niet meer dan zoekmachines voor de social media.

Tools voor social-media-onderzoek

Als je onderzoek doet naar sociale interacties en ontwikkelingen rond een thema is Google vaak alleen nog maar het begin. Om uit te vinden wat er op de social media gebeurt rond jouw merk, jouw bedrijf of een thema dat je interesseert, heb je aanvullende instrumenten nodig.

Gereedschappen die onderzoek via en op de social media kunnen ondersteunen zijn er veel. Zoveel, dat selectie nodig is. Ik doe een poging.

vente-privee, Het succes van een besloten community

Jacques-Antoine Granjon is bedenker en oprichter van Vente-privee.com, een zeer succesvol e-commercebedrijf. Sleutel van zijn succes: de besloten gemeenschap. Alleen leden hebben toegang tot de koopjes, die meestal bestaan uit partijen afgeprijsde designerkleding.

Granjon maakt geen 'open' reclame - dat scheelt heel veel geld - maar nodigt de leden uit via mail en geeft hun gedurende een korte vastgestelde periode toegang tot de koopjes.

Sleutels voor succesvolle online samenwerking

Soms is het nieuwe communicatielandschap het decor voor een fantastisch initiatief van samenwerking en cocreatie. Het 2000-koppige virtuele koor van Eric Whitacre in de uitvoering van hun 'Sleep' is daar een voorbeeld van.

Whitacre, componist en initiatiefnemer van het Virtual Choir 2.0 componeerde het stuk en nodigde iedereen uit een Youtube-opname van de eigen partituur in te sturen. Houvast voor de deelnemers: een filmpje waarop Whitacre dirigeert en waarop de partituur tot klinken komt met een pianopartij.

'Shifts' in de communicatie

Mark Bonchek van Sears Holdings zet het op de Harvard Business Review nog een keertje netjes op een rijtje: de ingrijpende wijzingen in het landschap van communicatie en marketing. Het zijn er in zijn ogen zes. Check in hoeverre ze ook voor jou en jouw organisatie opgaan.

Top-tweets en allerslechtste tweets

In de Harvard Business Review van deze maand doen Paul André, van de Carnegie Mellon University, Michael Bernstein, van het MIT, en Kurt Luther, van het Georgia Institute of Technology, verslag van hun onderzoek naar de waardering van tweets.

De onderzoekers maakten een website en vroegen 1443 gebruikers om de kwaliteit van 43.738 tweets te waarderen. Wat ze vonden: slechts 36% van de tweets waren het lezen waard. De onderzoekers waarschuwen dat hun onderzoek niet representatief is voor de algemene twitteraar. Maar toch...

idisorder

Heb je dat ook wel eens? Dat je denkt dat je telefoon in jouw broekzak overgaat en dat er niets aan de hand is? Dan ben je niet de enige: 70% van de zware gebruikers schijnen last van te hebben van het “phantom vibration syndrome”.

Larry D. Rosen, hoogleraar psychologie aan de California State University deed onderzoek bij 30.000 socialmediagebruikers en komt in zijn boek "iDisorder: Understanding Our Obsession with Technology and Overcoming Its Hold on Us" onder meer met een lijst psychische stoornissen die hij bij hen terugziet in hun socialmediagebruik. Het is een aardig gedachte-experiment om de bestaande psychische aandoeningen te checken aan je eigen gedrag. Kijk maar eens mee naar enkele aandoeningen.

Drie O’s voor de spreeuwenfluisteraar

Computermodellen voor zwermen maken gebruik van drie eenvoudige regels die de deelnemende individuen toepassen:

  1. vermijd botsingen met de buren (separation),
  2. stem af op de gemiddelde koers van de buren (alignment),
  3. stem af op de gemiddelde positie van de buren (cohesie).

Met deze drie individuele regeltjes kunnen extreem realistische bewegingen van de zwerm als geheel worden nagebootst. Iets wat niet met van bovenaf opgelegde regels voor de zwerm georganiseerd kan worden. Wat leren we daarvan voor de deelnemers aan de social media? Hoe kunnen we daar groepsgedrag tot stand brengen? Ik doe een aanzet.

Succesvol pitchen met verborgen agenda

Kevin Allen vertelt in de Harvard Business Review over zijn ervaringen met pitches en wat hij ervan leerde. De verborgen agenda van de opdrachtgever, dat is de sleutel voor het winnen van de pitch, aldus Allen.

Als je de verborgen agenda kent die achter de besluiten van de opdrachtgever ligt, heb je een enorme voorsprong in de aanbesteding. Dan kun je daar op inspelen, in plaats van in te spelen op de vragen die in de opdrachtomschrijving staan.

Vier adviezen voor Twitterende politici

Het rapport ‘Vertrouwen op democratie’ van de Raad voor het openbaar bestuur uit 2010, stelt dat de politiek nog denkt vanuit een hiërarchische samenleving. En dat terwijl de samenleving een horizontaal geheel van netwerken van mondige burgers is. Er moeten nieuwe verbindingen komen tussen de verticale politiek en de horizontale samenleving.