maandag, 20 november 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp
Uw organisatie?
informeren en presenteren
draagvlak creeren
online acteren
De mensen van uw organisatie
De middelen van uw organisatie
Aanbod
Mijn aanbod
Mijn netwerk
training, advies en creatie
schrijven, redigeren en ordenen
realisatie online en offline
samenwerken en activeren
Mijn partners

wondertrommel

"The world’s largest online social media magazine", de Social Media Examiner, deed begin 2015 een onderzoek onder socialemedia-professionals naar de ontwikkelingen die zij waarnemen. Een van de conclusies: Bewegend beeld is 'booming', vooral als het gaat om de verbinding en de activatie die ermee bereikt kan worden.

Enkele trends, op de dag dat Youtube zijn tiende verjaardag viert.

honderdjaar 260

Kijk eens naar het dagelijks leven van pakweg honderd jaar geleden. Vergelijk dat met hoe we nu leven. Hoe deden ze dat toch? En hoe deden wij dat toch, 25 jaar geleden? Zonder mobiele telefoon, zonder e-mail, Google, online-winkels voor al het denkbare, van boek en plaat tot goedkope vliegreis en hotelreservering.

Het internet bestaat nu 23 jaar. Amazon is 20 jaar oud. Marktplaats is nu 16 jaar. Het professionele netwerk LinkedIn is 12 jaar oud. Youtube.com en Facebook.com zijn 10 jaar. En Twitter.com is een kindje van 9.

part manag

Hoe mooi zou het zijn. De organisatie die helemaal digitaal verbonden is via een eigen sociaal platform. Alle collega's delen informatie met elkaar en volgen de tijdlijn. Eén blik op die tijdlijn en je weet wat er speelt. En je kunt er als management op inspelen als dat nodig is.

Een sprookje volgens Charlene Li, oprichter van de Altimeter Group. Samenwerkingsplatforms en sociale netwerken van organisaties en bedrijven functioneren meestal gewoon niet. Zij onderzocht het.

digitalis gif en medicijn

Pieter Lemmens legt in zijn voorwoord bij Bernard Stieglers 'Per toeval filosoferen' een deel van de visie van Stiegler op netwerktechnologieën heel helder uit. Het lezen, delen en overdenken waard. Lees hier mijn persoonlijke verwoording van wat Lemmens en ook Stiegler inbrengen.

 

ducks

Waar de zwerm spreeuwen goed model kan staan voor de dynamiek van de sociale media, kunnen die gekke oosterse eendjes misschien beter model staan voor het 'digitale proletariaat' van Hans Schnitzler. Kijk maar eens naar het filmpje.

trackmenot

Hans Schnitzler wijst in de uitzending van Boeken van 22 maart 2015 op het gevaar van transparantie. Als we bijvoorbeeld onze gezondheidsgegevens van onze iPhones en 'tracker-toepassingen' zouden delen met zorgverzekeraars, worden allen die dat niet doen verdacht.

De verzekeraars kunnen met die gegevens korting geven voor een gezonde levensstijl, legt Hans aan Wim Brands uit. Maar dat betekent tegelijkertijd een einde aan de privacy, en een boete voor diegenen die deze privacy niet willen opgeven.

inbox

Heb je genoeg van die e-mail-overstromingen als je met een clubje mensen iets wilt organiseren? Die vaak korte berichtjes ('Ik zal er zijn!') die door de 'reply all' je postbus doen overstromen. Over afspraken die in beweging zijn, over tijdstippen, plekken en inhoud, wie wel en wie niet komt. Waarvoor je soms een flip-over nodig hebt om te begrijpen wat er nu precies is afgesproken.

rws interviews

Wij van LaVerbe verzorgden het boekje Vijf jaar Waterwet, met daarin vragen en antwoorden over de praktijk van de Waterwet.

Bijzonder aan deze uitgave is dat we de juridische materie konden verlevendigen met bijzondere interviews.

nike just do it

Waarom hebben gemeenten de behoefte aan een slogan? De klantgerichte instelling die dankzij de slogan versterkt moet worden, mag dan misschien wel leiden tot een betere dienstverlening, concurrenten zijn er niet. Echt winkelen is niet mogelijk. Waarom dan al die moeite voor een passend slogan?

In 2000 deed ik een onderzoekje naar die vragen en bekeek ik honderd gemeenteslogans van dichtbij. Aardig materiaal als referentie voor de huidige slogans. Vooral ook omdat er in gemeenteland het nodige veranderde.

dabblers

Analyse van het bezoekersgedrag op de sociale media van jouw bedrijf of organisatie is belangrijk. Toch geeft het je maar een hele smalle kijk op wie je klanten zijn en wat ze beweegt. Dat zegt Alexandra Samuel op de Harvard Business Review van 24 december 2014 in Your Biggest Social Media Fans Might Not Be Your Best Customers.

De klanten waarvan je op sociale media hoort, zijn niet representatief voor al jouw klanten.