maandag, 10 december 2018
Online Schrijfhulp
Vraag Rijk

Rijk Willemse beleid en advies

Uw vraag
informeren en presenteren
draagvlak creeren
online acteren
De mensen van uw organisatie
De middelen van uw organisatie

Blog

Waarom oefenen (liefst oude) fabrieken zo'n aantrekkingskracht uit op design? Kijk naar de Van Nelle-fabriek in Rotterdam waar ontwerp- en architectenbureaus gevestigd zijn. Kijk naar de Witte Dame in Eindhoven waarin een designacademie zit, naast een grote speler op de wereldmarkt van de industriële design, Philips Corporate Design. Kijk naar de oude mijn- en cokesgebouwen in het Roergebied. Het zijn allemaal magneten voor designinitiatieven, -bureaus en -opleidingen.

"Papa, ik weet dat jij in de reclame werkt, maar wat draag jij nu eigenlijk bij aan de samenleving?" Die vraag behandelt hoofdredacteur Michael van Os in zijn commentaar in de Adformatie van 9 oktober 2003.

Dat je Sjos ("je bent een eikel") van Cup-a-Soup een smakeloze figuur vindt in een dito reclamecampagne, of dat je Sjos en campagne juist vernieuwend en humoristisch vindt, doet niet terzake. Cup-a-Soup kiest ervoor haar merk via deze campagne op te laden met een specifieke combinatie van verkoopbevorderende kwalificaties.

Op maandag 8 maart 2004 bezochten ruim 600 mensen schouwburg de Lievekamp voor de slotmanifestatie van het gemeentelijke project De toekomst van Oss. Op het programma stond onder meer een discussie over de slogan van de gemeente Oss.

Dat veel producenten via hun reclames flink op hun hurken gaan om hun potentiële klanten toe te spreken en te bewegen hun beurs te openen, is bekend en wordt veelal knikkebollend geaccepteerd. Ook dat ze diezelfde klanten verleiden tot moeilijkheden, door hun bijvoorbeeld voor te spiegelen dat een lening de gemakkelijk binnen bereik liggende oplossing is voor welke korte- of langetermijnproblemen dan ook.

Geachte heer Draaisma,

Hartelijk dank voor de toezending van een ruime hoeveelheid exemplaren van uw essay 'Een droevige zaak'! Wij hebben er in meerdere opzichten van genoten. Ik stuur u enige flarden uit onze gesprekken rond uw essay, als dank en om u een indruk te geven van de resonantie van uw gedachten in het veld. Neem ze voor wat ze waard zijn.

Hendrikus Fredericus van der Kallen, ook wel bekend als Havank, is de schrijver van detectives die tussen 1935 en 1964 verschenen. Rond de dertig titels staan op zijn naam, waaronder De verkavelde bruidegom en De zwarte pontifex. "Raadselachtig, boeiend en vooral meeslepend verteld", noemt de uitgever deze verhalen.

De ethiek van de communicatie. Op de glijdende schaal tussen overtuigen en manipuleren. Tussen zendergericht en ontvangergericht. Tussen direct en indirect. Tussen anticiperen op mogelijke misverstanden en selectieve omgang met gegevens. Tussen eufemisme en regelrechte onwaarheid.

Om Zwitsals kraambed kom je niet heen. Vinger-tussen-de-deurprogramma's als De bevalling kun je tijdig uitschakelen als je even geen zin hebt in de emoties van het gynaecologische schouwspel. De opbouw, het dramatische commentaar en de mis-en-scene bieden ruimschoots ontzappingsmogelijkheden. Maar Zwitsals commerciële persbericht is eruit voor je er erg in hebt, alle oprechte realiteit van het kraambed incluis.

Zou je een boete kunnen krijgen als je kostbaarheden in je auto laat liggen? Dat zou wrang zijn. De enige die een boete verdient, is de boef. Het kan nog wranger. Stel je een dief voor die aangifte doet bij de politie omdat jij kostbaarheden in je auto laat liggen. Zomaar op de achterbank, voor iedereen zichtbaar, als onweerstaanbare impuls voor wie niet anders kan dan stelen.