donderdag, 28 maart 2024
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Blog

La Gazzetta Dello Sport Giro

Het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. Dat was – en is – het uitgangspunt van de Giro d’Italia. In 1909 organiseerde de sportkrant La Gazzetta dello Sport de eerste Giro. Toen om de verkoop van de Gazzetta te bevorderen. Nu om sport en toerisme te bevorderen. Ook buiten Italië. Want sinds 1965 start de Giro elf keer in het buitenland, waarvan drie keer in Nederland.

Betalen voor deelname

Sinds 1931 is de leiderstrui van de Giro roze, de kleur van het papier van de Gazzetta. En nu kleuren hele steden Giro-roze. Daarvoor moeten ze wel betalen. De Nederlandse startgemeenten Apeldoorn, Nijmegen en Arnhem betalen elk 350.000 euro en zogenaamde doorkomstgemeenten betalen 10.000 euro. De provincie Gelderland heeft 5 miljoen euro geïnvesteerd om de Giro in Gelderland te laten plaatsvinden.

Boost voor de economie

Een duur weekeindje, zeggen sommigen. Maar, zo zegt het onderzoek dat de HAN in opdracht van de provincie deed: “Het is goed voor de sport, goed voor de recreatie en het geeft een enorme boost aan de Gelderse economie”. De geschatte opbrengst bedraagt ruim 8,5 miljoen euro, die voornamelijk ten goede komt aan de horeca en de naamsbekendheid.

Eigen commerciële activiteiten verboden

Ondernemers en gemeenten mogen de Giro welkom heten met “Gemeente X, Ondernemer X heet Giro d’Italia welkom!”, bijvoorbeeld in het gras, op een poster of een vlag. Overige commerciële activiteiten langs de route zijn verboden. Alleen toegelaten (betalende) sponsors mogen gebruik maken van de Giro-woorden en -logo’s.

Dat is natuurlijk om de marketing exclusief, helder en effectief te houden, de opgave van iedere marketeer. Zodat Giro-roze nu ook werkelijk staat voor Giro-roze. Zodat het logo nu ook werkelijk als marketinginstrument kan werken. Net als toen voor La Gazzetta dello Sport in 1909.

Kijk naar Giro in Gelderland op facebook.com/girogelderland.