woensdag, 24 april 2024
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Blog

Social media campfire

Een plaatje, voorlopig zonder al te veel woorden. (Klik voor een vergroting)

Uitgangspunt: als je niet je eigen organisatie centraal zet, maar in dienst stelt van het gesprek over een centraal, aantrekkelijk thema, dan ontstaat er een mooi kampvuur, waaromheen velen kunnen genieten van het vuur en het gespreksthema...

Het kampvuur als beeld voor wat organisaties kunnen doen om mensen, organisatie en bedrijven te activeren, door te luisteren en te delen.

Beweegredenen

Waarom zouden bedrijven, organisaties en mensen om het kampvuur aanschuiven? De Factsheet Natuur & Milieu Educatie 2013, ‘Bloeiende bedrijven’, geeft een aantal beweegredenen, hier samengevat.

Bedrijven, organisatie en mensen verbinden zich aan een thema om, onder meer, de volgende redenen:

  • Imago-versterking: om relaties en klanten te laten zien dat ze niet alleen een goede maar ook een verantwoorde keuze maken.
  • Binding eigen medewerkers: in de ‘oorlog om talent’ is het werven en binden van de meest talentvolle medewerkers cruciaal; medewerkers vinden het belangrijk dat hun werkgever zich verantwoordelijk opstelt in de samenleving, en zingevende activiteiten rondom het betreffende thema vergroten de motivatie.
  • Zakelijke win-win: partnerships om extra omzet te genereren, bijvoorbeeld met een gratis lidmaatschap van de club die zich met het thema bezighoudt.
  • Versterken draagvlak in de omgeving: betrokkenheid beperkt het risico op klachten en weerstand.
  • Duurzaam (bedrijfs)beleid: succesvolle pioniers worden altijd gedreven door een maatschappelijk ideaal en intrinsieke motivatie voor bijvoorbeeld duurzaamheid.
  • Persoonlijke motivatie van bestuurders of medewerkers: mensen met een passie voor het betreffende thema maar ook van groepen medewerkers houden het thema levend.