donderdag, 28 maart 2024
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Blog

vierkante meloenen - SEO

We kennen SEO allemaal als Search Engine Optimalisatie, het voorbereiden van de website voor uitstekende vindbaarheid door de zoekmachines, en niet te vergeten, de bezoekers. Velen verdrinken in de techniek van metatags, html-code, URL's en alt-teksten. Jammer, omdat SEO in de kern gaat om wat de afdeling marketing aanreikt, als het goed is tenminste.

SEO heeft twee tegengestelde doelstellingen: veel potentiële belangstellenden trekken en tegelijkertijd een concurrerend aanbod onder de aandacht brengen. Te vergelijken met de 'groente- en fruitstraat' op de weekmarkt, waarin alle marktkooplui door elkaar schreeuwen om hun waar aan te prijzen. Een kakafonie van concurrentie.

Hoe kun je jouw specifieke aanbod toch onder de aandacht brengen met SEO?

Vierkante meloenen

SEO: Specificeren En OnderscheidenSEO komt in de kern neer op Specificatie En Onderscheid. Wel duidelijk maken dat je meloenen verkoopt (Specificeren). En daarbij net DAT onderscheidende concurrentievoordeel zo onder de aandacht brengen dat de marktbezoekers er wel voor moeten vallen (Onderscheiden). Dat jouw meloenen vierkant zijn, of extra zoet, of echt heel vers...

Kun je dat onderscheid goed specificeren, dan heb je goud in handen. Voor zowel de technische kant van SEO: alt-teksten, urls en tags aanbrengen. Maar ook voor de inhoudelijke kant ervan: artikelen schrijven doorspekt met de gevonden specificaties en onderscheidende voordelen. Dan wordt je goed gevonden, door Google en door de bezoekers.

Specificeer Een Onderscheid

Een voorbeeld. 'Woning te koop' is een zeer populaire zoekterm, die om die reden ook heel veel concurrentie heeft. Kijk het maar eens na in Google's Sandbox. De kenmerken 'Woning aan het water te koop' hebben al wat minder concurrentie (en ook wat minder clicks). 'Woning aan het water te koop' en 'dicht bij het centrum van de stad' specificeert en onderscheidt nog meer.

Het is dus de belangrijkste taak van een SEO-functionaris om die specificatie en dat onderscheid van het aanbod te vinden dat voldoende discrimineert maar tegelijkertijd voldoende aandacht trekt. Lastig, hoor... vooral als je geen huis te koop aan kunt bieden dat aan het water ligt en ook nog eens dicht bij het centrum.

Profiel van de bezoeker

Zoek bij SEO dus het onderscheid op, niet alleen in de wijze waarop je je aanbod profileert maar ook door de kenmerken van je bezoekers te gebruiken. Maak een profiel van de beoogde bezoeker, diens belangstelling, belevingswereld, behoeftes, gezinssituatie; dat levert interessante onderwerpen op, die op het eerste gezicht niet direct met het aanbod samenhangen, maar die toch de beoogde aandacht genereren. Echt een taak voor de afdeling marketing.

Waar de analyses van de afdeling marketing niet doordringen tot de afdeling webredactie, is SEO op voorhand een verloren wedstrijd. Het klinkt raar, maar dit gebeurt nog steeds...